Gelijkspanningsbaan

Werken aan het landschap
8 September 2019 was het open-monumentendag in Lubbeek Sint-Bernard, in de parochiezaal en de kerk toonden allerlei lokale verenigingen hun activiteiten.
We maakten van het moment gebruik om onze club open te stellen voor bezoekers die wensten kennis te maken met onze hobby.
Dit was gelijk een impuls om verder te werken aan onze baan.
Hier vind je in ene beperkt aantal foto's de toestand van onze werken.
De achtergrond van de Marklinbaan is geschilderd door een kunstschilder.
- Login om te reageren
- 860 keer gelezen

Clubbaan 30 januari 2015
Een kort overzicht van onze wel bijzondere clubbaan. Onze baan bestaat uit segmenten van 120 x 75 cm en 75cm hoog. Ze zijn op elkaar geplaatst zodat je onderaan de gelijkspanningsbaan ziet en bovenaan de wisselspanningsbaan. De gelijkspanningsbaan is goed zichtbaar vanaf zithoogte, voor de wisselspanningsbaan moet je een trapje op en zie je de baan op een hoogte van 1,3m. De zichtbare diepte is 50 cm. Achter de "coulissen" rijden de treinen terug naar de andere kant. Onze baan zijn dus eigenlijk "hondenbotten" maar dan in de vorm van een spiraal gevouwen.
We kunnen momenteel onze treinen laten rijden op de baan, weliswaar nog zonder blokbeveiliging.
- Login om te reageren
- 1064 keer gelezen

Update over de baan
We zijn 2015 fantastisch begonnen, dankzij het harde werk van o.a. André en Johan rijdt ondertussen ook de Märklinbaan. Op de Märklinbaan rest nu nog alleen het afwerken van de aftakking zodat ook daar kan worden gerangeerd. In het depot kan ook gereden woren op gelijkspanning, wie mij zijn gelijkspanningslok wil rangeren kan dus hier terecht. Op de foto's kan u ook het bijzondere concept van de twee banen boven elkaar duidelijk zien. Onderaan op zithoogte de bevindt zich de gelijkspanningsbaan. Van bovenaf gezien heeft de baan een spiraalvorm. Binnen in het spiraal, op staanhoogte, bevindt zich de wisselspanningsbaan.
De foto's van de baan staan op de site.
De foto's zijn gemaakt door Mathias Roelants, waarvoor dank.
Zowel op de Marklinbaan als op de gelijkspanningsbaan kan gereden worden met 1 trein per spoor. Dus 4 treinen kunnen rondjes rijden zonder te botsen.
Elke baan wordt bestuurd met een ecos systeem, er zijn afspraken gemaakt over het gebruik van het systeem. Deze zullen later op de site gepubliceerd worden.
We hebben dan ook de eerste vrijdag van de maand terug uitgeroepen tot rijdag.
De plannen voor 2015 zijn dan ook de bouw van een bloksysteem voor de beide banen zodat we met meerdere treinen kunnen rijden zonder ongevallen.
- Login om te reageren
- 1530 keer gelezen

Overzicht van de baan
Een overzicht van onze baan in 9 foto's, met dank aan Mathias Roelants fotografie.
Je kan ons pad volgen op onderstaand bovenaanzicht van de baan.
Het opzet van de sporen is in principe zeer eenvoudig. Het is een duppelsporige cirkel die samengevouwen is.
Het zichtbare deel is 50 cm diep, daarachter is nog 22,8 cm plaats voor de sporen laten terug te lopen naar het beginpunt.
Langs twee zijden hebben een inhaalspoor voorzien voor zowel het binnenste spoor als het buitenste spoor, want we kunnen op de breedte die we hebben maximaal 3 sporen naast elkaar leggen.
Dit ontwerp heeft als voordeel dat we een minimale diepte aan landschap moeten afwerken en dat we voor de elketronica niet onder de baan moeten kruipen.
- Login om te reageren
- 1202 keer gelezen

Diesel en stoomdepot van de gelijkspanningsbaan
Diesel en stoomdepot van de gelijkspanningsbaan, nog in het beginstadium.
- Login om te reageren
- 1020 keer gelezen

Begin van het landschap van het diesel- en stoomdepot
De gelijkspanningsbaan heeft een stoom- en dieseldepot. het is de bedoeling dat de locs digitaal rijden, maar dat de besturing door de mens gebeurt ipv door de computer.
Alle wissels op de gelijkspanningsbaan zijn voorzien van tortoise wisselmotors en functioneren.
Momenteel worden de landschapselementen ingepast om een beeld te krijgen het depot er zal gaan uitzien.
Patrick heeft een ganse avond met veel geduld bezandingstorens in elkaar gelijmd.
Tussen elk aanrijspoor naar de draaischijf staat een bezandingstoren.
Elk inrij- en uitrijspoor heeft zijn scharnierende waterkraan.
- Login om te reageren
- 1420 keer gelezen

Eerste rondjes op de gelijkspanningsbaan
- Login om te reageren
- 1085 keer gelezen

Actie op de gelijkspanningsbaan
De eerste treinen reden hun rondjes op de gelijkspanningsbaan.
- Login om te reageren
- 1058 keer gelezen
