Wisselspanningsbaan

afbeelding van Frank

Voorziene werken op 9 september 2015

LMTC_J16.150.jpgVrijdag 9 oktober 2015 gaan we de elektriciteitaansluitingen voorzien voor de loconet modules van Hans Deloof op de wisselspanningsbaan. Dit zijn de grijze/roze draden die Ivan een tijdje geleden heeft gelegd is een aparte buis. De roze draad is de +15V en de grijze draad de massa.
 
Om dit te doen gaan we eerste 4 lusterklemmen bijplaatsen, in "gewone modules" komen ze rechts naast de massadetectiedraden (wit).
Vervolgens zoeken we een medewerker die de draden wil strippen.
Nog een kandidaat om de draden te vertinnen, dit is de draden van soldeertin voorzien zodat ze steviger vastgeschroefd kunnen worden en minder kunnen leiden tot valse contacten.
We hebben nog een kandidaat nodig om de draden vast te schroeven de lusterklemmen, roze links, grijs net rechts van de roze.
Omdat we niet kunnen weten zonder te meten, zoeken we een kandidaat die overal even langs gaat met de multimeter om de spanning te meten, toen ik de voeding maakte kwam leverde die volgens mijn multimeter 14,97V.

afbeelding van Frank

Update over de baan

We zijn 2015 fantastisch begonnen, dankzij het harde werk van o.a. André en Johan rijdt ondertussen ook de Märklinbaan. Op de Märklinbaan rest nu nog alleen het afwerken van de aftakking zodat ook daar kan worden gerangeerd. In het depot kan ook gereden woren op gelijkspanning, wie mij zijn gelijkspanningslok wil rangeren kan dus hier terecht. Op de foto's kan u ook het bijzondere concept van de twee banen boven elkaar duidelijk zien. Onderaan op zithoogte de bevindt zich de gelijkspanningsbaan. Van bovenaf gezien heeft de baan een spiraalvorm. Binnen in het spiraal, op staanhoogte, bevindt zich de wisselspanningsbaan.

De foto's van de baan staan op de site.

20150130-7I0A9898_2.jpg  20150130-7I0A9900_2.jpg  20150130-7I0A9904_2.jpg

De foto's zijn gemaakt door Mathias Roelants, waarvoor dank.

Zowel op de Marklinbaan als op de gelijkspanningsbaan kan gereden worden met 1 trein per spoor. Dus 4 treinen kunnen rondjes rijden zonder te botsen.

Elke baan wordt bestuurd met een ecos systeem, er zijn afspraken gemaakt over het gebruik van het systeem. Deze zullen later op de site gepubliceerd worden.

We hebben dan ook de eerste vrijdag van de maand terug uitgeroepen tot rijdag.

De plannen voor 2015 zijn dan ook de bouw van een bloksysteem voor de beide banen zodat we met meerdere treinen kunnen rijden zonder ongevallen.

afbeelding van Frank

De wisselspanningsbaan krijgt vorm

De start van de wisselspanningsbaan was niet evident, komt er een trambaan of komt er geen en als ze er komt waar ze dan.

En de trambaan kwam.
Maar met de trambaan kwam nieuwe uitdagingen, de tram zou onder de spoorlijn doorlopen. Gaan we dan een brug bouwen? Na wat experimenteren waren we er uit neen, de brug zou veel te steil worden.
Kunnen we dan de spoorbaan hoger leggen zodat we er eenvoudig onder door kunnen rijden met de tram.
Toen kwam het station op een styrodur plaat van 2cm. Dan moest de trein nog een 4 tal cm klimmen en zou dan over een spoordijk rijden. We hebben de styrodur plaat geplaatst maar we moesten ze al snel terug wegnemen.
Dat plan werd ook afgevoerd omdat de aansturing van de wissel te moeilijk werd. We hebben gekozen voor tortoise motors en dan kwamen die 4cm later te zitten dan de wissel.
Uiteindelijk hebben we beslist om de de tram te laten zakken tot onder het niveau van de spoorbaan en kunnen we van start met het station.

20140124_203037_0.jpg

De eerste wisselstraat ligt en de de wisselmotors zijn geplaatst. Week per week maken we langzamerhand vooruitgang.

Abonneren op Wisselspanningsbaan