Wisselspanningsbaan

Werken aan het landschap
8 September 2019 was het open-monumentendag in Lubbeek Sint-Bernard, in de parochiezaal en de kerk toonden allerlei lokale verenigingen hun activiteiten.
We maakten van het moment gebruik om onze club open te stellen voor bezoekers die wensten kennis te maken met onze hobby.
Dit was gelijk een impuls om verder te werken aan onze baan.
Hier vind je in ene beperkt aantal foto's de toestand van onze werken.
De achtergrond van de Marklinbaan is geschilderd door een kunstschilder.
- Login om te reageren
- 860 keer gelezen

Voorziene werken op 9 september 2015
Vrijdag 9 oktober 2015 gaan we de elektriciteitaansluitingen voorzien voor de loconet modules van Hans Deloof op de wisselspanningsbaan. Dit zijn de grijze/roze draden die Ivan een tijdje geleden heeft gelegd is een aparte buis. De roze draad is de +15V en de grijze draad de massa.
Om dit te doen gaan we eerste 4 lusterklemmen bijplaatsen, in "gewone modules" komen ze rechts naast de massadetectiedraden (wit).
Vervolgens zoeken we een medewerker die de draden wil strippen.
Nog een kandidaat om de draden te vertinnen, dit is de draden van soldeertin voorzien zodat ze steviger vastgeschroefd kunnen worden en minder kunnen leiden tot valse contacten.
We hebben nog een kandidaat nodig om de draden vast te schroeven de lusterklemmen, roze links, grijs net rechts van de roze.
Omdat we niet kunnen weten zonder te meten, zoeken we een kandidaat die overal even langs gaat met de multimeter om de spanning te meten, toen ik de voeding maakte kwam leverde die volgens mijn multimeter 14,97V.
- Login om te reageren
- 2177 keer gelezen

Clubbaan 30 januari 2015
Een kort overzicht van onze wel bijzondere clubbaan. Onze baan bestaat uit segmenten van 120 x 75 cm en 75cm hoog. Ze zijn op elkaar geplaatst zodat je onderaan de gelijkspanningsbaan ziet en bovenaan de wisselspanningsbaan. De gelijkspanningsbaan is goed zichtbaar vanaf zithoogte, voor de wisselspanningsbaan moet je een trapje op en zie je de baan op een hoogte van 1,3m. De zichtbare diepte is 50 cm. Achter de "coulissen" rijden de treinen terug naar de andere kant. Onze baan zijn dus eigenlijk "hondenbotten" maar dan in de vorm van een spiraal gevouwen.
We kunnen momenteel onze treinen laten rijden op de baan, weliswaar nog zonder blokbeveiliging.
- Login om te reageren
- 1064 keer gelezen

Update over de baan
We zijn 2015 fantastisch begonnen, dankzij het harde werk van o.a. André en Johan rijdt ondertussen ook de Märklinbaan. Op de Märklinbaan rest nu nog alleen het afwerken van de aftakking zodat ook daar kan worden gerangeerd. In het depot kan ook gereden woren op gelijkspanning, wie mij zijn gelijkspanningslok wil rangeren kan dus hier terecht. Op de foto's kan u ook het bijzondere concept van de twee banen boven elkaar duidelijk zien. Onderaan op zithoogte de bevindt zich de gelijkspanningsbaan. Van bovenaf gezien heeft de baan een spiraalvorm. Binnen in het spiraal, op staanhoogte, bevindt zich de wisselspanningsbaan.
De foto's van de baan staan op de site.
De foto's zijn gemaakt door Mathias Roelants, waarvoor dank.
Zowel op de Marklinbaan als op de gelijkspanningsbaan kan gereden worden met 1 trein per spoor. Dus 4 treinen kunnen rondjes rijden zonder te botsen.
Elke baan wordt bestuurd met een ecos systeem, er zijn afspraken gemaakt over het gebruik van het systeem. Deze zullen later op de site gepubliceerd worden.
We hebben dan ook de eerste vrijdag van de maand terug uitgeroepen tot rijdag.
De plannen voor 2015 zijn dan ook de bouw van een bloksysteem voor de beide banen zodat we met meerdere treinen kunnen rijden zonder ongevallen.
- Login om te reageren
- 1530 keer gelezen

Overzicht van de baan
Een overzicht van onze baan in 9 foto's, met dank aan Mathias Roelants fotografie.
Je kan ons pad volgen op onderstaand bovenaanzicht van de baan.
Het opzet van de sporen is in principe zeer eenvoudig. Het is een duppelsporige cirkel die samengevouwen is.
Het zichtbare deel is 50 cm diep, daarachter is nog 22,8 cm plaats voor de sporen laten terug te lopen naar het beginpunt.
Langs twee zijden hebben een inhaalspoor voorzien voor zowel het binnenste spoor als het buitenste spoor, want we kunnen op de breedte die we hebben maximaal 3 sporen naast elkaar leggen.
Dit ontwerp heeft als voordeel dat we een minimale diepte aan landschap moeten afwerken en dat we voor de elketronica niet onder de baan moeten kruipen.
- Login om te reageren
- 1202 keer gelezen

Clubavond 11 april 2014
Werken tijdens de clubavond van 11 april 2014. Deze avond heb ik bij alleen onscherpe foto's kunnen amken doordat iedereen zo snel werkte.
- Login om te reageren
- 1039 keer gelezen

Verwerken van de vezameling van Willy Bonge en werken aan de wisselspanningsbaan
Vanavond waren we vooral bezig met het sorteren, ordenen, inventariseren, catalogeren en testen van het materieel van Willy Bonge.
- Login om te reageren
- 1338 keer gelezen

Wisselspanningsbaan
Enkele foto's van de vooruitgang aan de wisselspanningsbaan.
- Login om te reageren
- 1241 keer gelezen

De wisselspanningsbaan krijgt vorm
De start van de wisselspanningsbaan was niet evident, komt er een trambaan of komt er geen en als ze er komt waar ze dan.
En de trambaan kwam.
Maar met de trambaan kwam nieuwe uitdagingen, de tram zou onder de spoorlijn doorlopen. Gaan we dan een brug bouwen? Na wat experimenteren waren we er uit neen, de brug zou veel te steil worden.
Kunnen we dan de spoorbaan hoger leggen zodat we er eenvoudig onder door kunnen rijden met de tram.
Toen kwam het station op een styrodur plaat van 2cm. Dan moest de trein nog een 4 tal cm klimmen en zou dan over een spoordijk rijden. We hebben de styrodur plaat geplaatst maar we moesten ze al snel terug wegnemen.
Dat plan werd ook afgevoerd omdat de aansturing van de wissel te moeilijk werd. We hebben gekozen voor tortoise motors en dan kwamen die 4cm later te zitten dan de wissel.
Uiteindelijk hebben we beslist om de de tram te laten zakken tot onder het niveau van de spoorbaan en kunnen we van start met het station.
De eerste wisselstraat ligt en de de wisselmotors zijn geplaatst. Week per week maken we langzamerhand vooruitgang.
- Login om te reageren
- 1364 keer gelezen

Werken aan de wisselspanningsbaan
- Login om te reageren
- 1159 keer gelezen
